انواع راکت گیری در تنیس روی میز + آموزش اجرای هر کدام

در این فیلم از آموزش تنیس روی میز، انواع راکت گیری و نحوه ی اجرای هر کدام از روش ها + زمان بندی صحیح هنگام ضربه زدن به توپ را آموزش خواهید دید.

ادامه مطلب + لینک دانلود

محتوای ارائه شده در این فیلم (متن فیلم)

اسم من کریستین لیلیروس است متولد سوئد هستم و همان جا تنیس روی میز را یاد گرفتن

سی سال است که مربی گری می کنم. 21 سال پیش نقل مکان کردم به ایالات متحده و در 35 کشور جهان کار مربی گری کردم . در حال حاضر هم مربی ارشد تنیس روی میز دانشگاه وسلین تگزاس هستم.

من اریکو ونز هستم، قهرمان سابق تنیس روی میز امریکا، دارنده مدال طلای مسابقات پانا امریکن

و 9 بار قهرمان مسابقات دانشجویی و قرار است تکنیک هایی از بازیکنان سطوح متوسط تا پیشرفته را برایتان به نمایش بگذارم.

راکت گیری: اولین چیزی که میخواهم در موردش صحبت کنم، طریقه گرفتن راکت است. نحوه دست دادن یا غربی ، پرکاربرترین و پراستفاده ترین روش گرفتن راکت در دنیا است. بیایید به نحوه ی گرفتن راکت اریک نگاه کنید و ببینیم نحوه صحیحش به چه شکل است. اولی نکته ای که به هر بازیکن باید گفت، این است که نحوه گرفتن راکت در بک هند و فورهند باید یکی باشد و موقع بک هند و فورهند، طریقه راکت گیری را تغییر ندهیم . باید کاملا یکی باشد چون در این سطح سرعت آنقدر بالا است که فرصتی برای تغییر یا تنظیم راکت گیری در حین بازی وجود ندارد.

اولین نکته این است که نباید چوبی بین انگشتان و رویه ی لاستیکی دیده بشود، همان طور که می بینید اریک هم دستش را تا انتهای دسته آورده است بالا و هیچ قسمتی از چوب را بین انگشتانش و رویه ی لاستیکی نمی توانید ببینید. نکته بعدی هم این است که همه ی انگشتان باید به همدیگر متصل باشند، اول طرف فورهند را بررسی می کنیم که انگشت شصت نباید به این شکل باشد و باید پایین قرار بگیرد تا همه انگشتان پشت سرهم ردیف بشوند. در قسمت بک هند هم همین طور است و انگشت اشاره نباید این بالا باشه و باید بیاوریمش پایین تا این طرف هم انگشتان ردیف باشند. این بهترین روشی است که بهتان این امکان را می دهد که از مچتان به شکل طبیعی برای رسیدن به زاویه ای درست در بک هند و فورهند استفاده کنید. این اولین روش راکت است که حدود 90 درصد بازیکنان در تمام دنیا از آن استفاده می کنند.

دومین نحوه ی گرفتن راکت پرکاربرد روش قلمی است که اخیرا به خاطر بازیکن چینی دارنده مدال طلای المپیک لیو گولیانگ، طرفدار زیادی پیدا کرده است. این بازیکن شکل جدید از روش قلمی را با بک هند معکوس ایجاد کرد که در آن از هر دو طرف راکت استفاده می شود. یک سمت در بک هند و طرف دیگر در فورهند. در شکل سنتی دیگر روش قلمی روش های چینی و ژاپنی هستند که در آنها از یک طرف راکت استفاده می شود. چینی ها اینطوری میگریند و این طوری فورهند و بک هند را میزنند و ژاپنی ها به این شکل راکت را می گیرند و آنها هم فورهندها را اینجوری و بک هند را این طوری میزنند.

اول برویم سراغ روش چینی: انگشت شصت سمت مرکز تیغه راکت قرار میگیرد و انگشت اشاره اینجا یک قلاب درست می کند و البته باید بین این دو انگشت فاصله وجود داشته باشد. در سمت دیگر، همه ی انگشتانتان را خم می کنید و فقط نصف انگشت میانی باید با تیغه راکت در تماس باشد و دو انگشت باقی مانده روی آن انگشت تکیه می کنند. پس فورهند را با این طرف و بک هند را هم با همین طرف راکت می زنید.

در روش سوم یا قلمی ژاپنی نیز انگشت اشاره صاف قرار می گیرد و در سمت دیگر هم هر سه انگشت را صاف می گیریم و هر سه با سطح تیغه در تماس هستند و در اینجا با یک طرف راکت بازی می کنید. فورهند اینجوری و بک هند هم به این صورت.

در مورد روش معکوس که ابتدا توضیح دادم هم در حقیقت ترکیبی از روش قلمی ژاپنی و چینی است. که در آن هر سه انگشت با تیغه راکت در تماس هستند اما به شکل خمیده و فورهند را به این شکل بازی میکنید و بک هند هم با این سمت بازی میکنید یا به این شکل با آن سمت. این پراستفاده ترین و جدیدترین روش قلمی گرفتن راکت امروزه است.

آخرین طریقه راکت گیری که می خواهیم بررسی کنیم، روش سیمیلر است (Seemiller Grip)

این روش در امریکای شمالی استفاده می شود و در ایالات متحده توسط بازیکنی به نام دن سیمیلر ایجاد شد. این روش در حقیقت شکلی تغییر یافته از روش دست دادن است که در آن راکت را در دستتان حدود 45 درجه میگردانید و از یک سمت راکت برای فورهند و بک هند استفاده می کنید. یکی از قابلیتهایی که استفاده از این روش می تواند برای شما به ارمغان بیاورد این است که در سمت دیگر راکت از رویه ی کند استفاده کنید تا بتوانید با استفاده از آن حریف را گمراه کنید.

نحوه ی اجرای انواع روش های راکت گیری در تنیس روی میز (پینگ پنگ)

روش قلمی چینی (نمایش نحوه ی اجرای این روش)

روش قلمی ژاپنی (نمایش نحوه ی اجرای این روش)

روش قلمی معکوس (نمایش نحوه ی اجرای این روش)

روش سیمیلر (نمایش نحوه ی اجرای این روش)

به عنوان بازیکنی که 25 سال در حال تمرین و مسابقه بودم طریقه راکت گیری دست دادن را به خاطر همه کاره بودنش به شما پیشنهاد میکنم. این هم از راه های راکت گیری که در آن سه روش اصلی را به شما نشان دادیم. روش دست دادن غربی از همه بیشتر استفاده می شود و اگه شک دارید که کدام نحوه را استفاده کنید، ما همین نحوه را به شما پیشنهاد می کنیم. اما بلد بودن دو روش دیگر نیز اهمیت دارد چون قطعا با حریفانی مواجه خواهید شد که به آن سبک ها بازی می کنند.

زمان بندی:

بخش بعدی زمان بندی نام دارد و بخش مورد علاقه ی من است و به آن لقب گوهر وجودی این ورزش هم دادند. زمان بندی به شما می گوید که ضربه تان را از کجا شروع کنید، چه موقع از آن بیرون بیاید و چه زمانی راکت را جلو ببرید. حالا بیایید اولین فصل زمان بندی را بررسی کنیم یعنی ضربه را از کجا باید شروع کرد. در اینجا اریک را میبینید که در حالت خنثی قرار گرفته است. حالت خنثی یعنی نباید متمایل به هیچ کدام از حالات ضربه زدن مثل بک هند و فورهند ، پیچ زیرین و پیچ رویی یا آهسته و سریع باشید. همان طور که میبینید راکت اریک در حالت خنثی، کاملا در امتداد شانه و درست در محل فورهند و بک هند قرار دارد.

نکته ی بعدی ارتفاع راکت است که بالای میز قرار دارد و زاویه ی آرنج 90 درجه است. و همان طور که میبینید زاویه ی راکت به سمت زدن پیچ زیرین یا رویی تمایل ندارد. تعادل یعنی اینکه آنقدر جلو بیایید تا وزنتان روی شست پایتان بیافتد یعنی اینجا. و شست جلوی افتادنتان را بگیرد. در این حالت اریک تعادل خوبی دارد. خیلی خب اریک میشود بروی پایین و خودت را از حالت تعادل خارج کنی؟ خب حالا ممکن است به نظر برسد کماکان حالت خوبی را دارد ولی چون به عقب رفته است دیگر تعادل خوبی ندارد. حالا برگرد جلو تا تعادلت را به دست بیاوری. حالا تعادل

این مهمترین نکته در ایستادن است. تنها کاری که اریک می کند این است که آنقدر میرود جلو تا زانوهایش در یک خط صاف با انگشتان شست پایش قرار بگیرند و هر دو دستش با زاویه 90 درجه قرار می دهد. تا خط صافی بین شست پاها و زانوها و آرنج ها برقرار بشود. این طریقه ایستادن درست است. متعادل و همه چیز سرجای خودش است.

حالا می خواهیم درباره دومین اصل زمان بندی صحبت کنیم. اینکه چه موقعی باید از حالت خنثی خارج بشویم. برای نشان دادن این اصل من در موقعیت زدن سرویس قرار می گیرم تا سرویس بزنم و اریک سرویسم را برگرداند. دومین اصل به این معناست که شما حالت خنثی را هگامی ترک می کنید که توپ از تور رد بشود. در این لحظه شروع می کنید به عقب بردن راکت و در این حال سرعت راکتتان هم با سرعت توپی که به سمتتان می آید تنظیم می کنید.

حالا خواهید دید که دقیقا به چه صورت است. اول یک سرویس سریع. و همان طور که دیدید اریک سرعت عقب بردن راکتش را با سرعت سرویس من تنظیم کرد. سرویس دوم به شکل کوتاه و آهسته زده می شود. و اریک هم راکت را به آرامی حرکت می دهد به عقب و اگه اینکار را بکنم و سرویس را خراب کنم و توپ از تور رد نشود، اریک هم نباید زدن ضربه اش را شروع کند. پس یکبار دیگه ببینید.

مرسوم ترین اشتباه بین بازیکنان، زود آغاز کردن ضربه شان است که در اینجا می خواهم در یک رالی با سرعت متفاوت آن را به شما نشان بدهم. همان طور که دیدید، اریک در اینجا زدن ضربه اش را خیلی زود شروع کرد که این یک زمان بندی اشتباه است. حالا درستش را انجام می دهیم.

سمت راست: زمان بندی صحیح

سمت چپ: زمان بندی غلط

نمایش ندادن ادامه مطلب

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *