انتخاب صحیح ضربات بر اساس موقعیت قرار گرفتن در زمین اسکواش

در این فیلم آموزش اسکواش، یک سری از استراتژی های پیشرفته در ورزش اسکواش را آموزش خواهید دید.

ادامه مطلب + لینک دانلود

محتوای ارائه شدن در این فیلم (متن فیلم)

نوشته ی مربی شاین واندرسون shane vanderson

اسم من شاین واندرسون است و در واقع یکی از حرفه ای های اسکواش هستم. می خواهم یک سری از استراتژی های پیشرفته را به شما نشان دهم. مثل روش صحیح حالت ها و انتخاب در نوع ضربات، سرویس زدن و جواب سرویس ها را دادن و چیزهایی از این قبیل که می خواهم امروز در آموزش آنها به شما کمک کنم.

انتخاب ضربات و حالت قرار گرفتن در زمین اسکواش

اولین چیزی که می خواهیم توضیح بدهیم، نوع قرار گرفتن در زمین و انتخاب ضربات است. باید هر دو را همزمان توضیح بدهیم چون به هم مربوط است. تصمیم گرفتن در مورد نوع ضربه بستگی به حالت قرار گرفتن شما و حریف در زمین دارد. مثلا وقتی اندی اینجا ایستاده و دقیقا در وسط زمین بازی قرار دارد، وسط زمین دقیقا دایره ای فرضی است در پشت خط قرمز، و مایک در عقب زمین قرار است به توپ ضربه بزند. او با دقت در جایی که اندی ایستاده بررسی می کنه و بهترین تصمیمی که می گیرد، درست است ضربه پینچ. ضربه ی پینچ از دیوار کناری عبور می کند و به دیوار روبرو برخورد می کند. خیلی ضربه ی نامناسبی است چون دقیقا به جایی که اندی ایستاده است می رسد. دیدید همین اتفاق افتاد و حالا ضربه مناسب چیست؟

درسته پس شات pass shot . این ضربه در واقع سه پا ارتفاع دارد و به دیوار کناری برخورد ندارد. پس اگر ضربه را دقیق بزنیم این یک پس شات خوب است. می توانید ضربه کراس کورت هم بزنید. این بهترین ضربه نبود ولی اگر اندی بخواهد جواب توپ را بدهد سخت است، چون توپ دقیقا به پاهایش می خورد که تعادل را به هم میریزد.

خب اگر حریف جایش در زمین تغییر کند، خب ما داریم راجع به انتخاب صحیح ضربات بر اساس قرار گرفتن در زمین حرف می زنیم. این بار اندی خیلی از وسط زمین دور است و مایکل می خواهد یک ضربه بزند. این دقیقا حالت برعکس قبلی است. این بار به جای اینکه بهترین ضربه برای مایک پس شات باشد بهترین ضربه برایش پین شات است. خب تا حالا ضرباتی که اندی نمی توانست به آنها برسد را بررسی کردیم موضوع ما در مورد محل قرار گرفتن در زمین است و انتخاب ضربه مناسب و استراتژی مناسب. حالا اندی را داریم در بهترین جای زمین که همان قسمت مرکزی زمین و پشت خط قرمز است. مایکل می خواهد ضربه ای از اینجا بزند. خب پس خوب توجه کنید، نکته اینجاست که اگر حریفتان در موقعیت مناسب در زمین ایستاده است باید با صبوری او را از مرکز زمین دور کنید بنظر تو بهترین راحش چیست؟

یک پسین شات خوب ، دوباره می گویم در این حالت اگر پینچ شات بزنید کار را برای اندی خیلی آسان می کند. بگذارید به شما نشان بدهم. اگر ضربه پینچ بزنید تنها کاری که اندی باید بکند این است که یک قدم بردارد و به توپ برسد و از جایش در زمین خیلی حرکت نمی کند و دور نمی شود ولی با یک پسین شات خوب او را مجبور به حرکت می کنیم. وقتی حریف در بهترین جای زمین است و شما دورش می کنید، حتی اگر به توپ برسد نمی تواند حمله جدی را ترتیب دهد. چون در واقع با این ضربه به عقب زمین رسیده است. این دقیقا همان کاری است که وقتی حریف در موقعیتش خوب است شماها باید انجام بدهید.

در ادامه بحث انتخاب ضربه مناسب می خواهیم بگوییم چه وقتی برای انتخاب ضربه سقفی مناسب است. شما باید زمانی ضربه سقفی استفاده کنید که حریفتان در مرکز زمین است و می خواهید از بهترین جای زمین دورش کنید و خودتان کنترل مرکز زمین را بدست بگیرید. حالا اندی می خواهد ضربه اش را بزند و من یک ضربه سقفی میزنیم و به مرکز زمین برمیگردم. خب مشاهده کردید این میتواند در بازی، کلی برای شما امتیاز بیاورد.

استراتژی های پیشرفته – برنامه ریزی بازی :

در این قسمت می خواهم بگویم چگونه می توانید برنامه ریزیتان در بازی را ارتقاع دهید. میرویم که بازی مایکل و اندی را ببینیم و من در حین مسابقه در مورد چیزهایی که مهم هستند برایتان حرف می زنم. یه جورایی می خواهم بررسی کنم که حریفم چه طور بازی میکند و توانایی هایش چیست که بتوانم در بازی بعدی با او مسابقه بدهم. در مورد تکنیک ها و استراتژی ها حرف خواهم زد و اینکه چطور می شود حریف را بررسی کرد.

خب همان جا بایست. مایکل جای خوبی در زمین داشت و اندی یه جورایی پس شات بی جونی زد ولی همون ضربه هم مایکل را کلی حرکت داد . چیزی که من در مورد مایکل فهمیدم این بود که با وجود ایستادن در بهترین نقطه زمین، او به سختی می تواند حالت فورهند و بک هند را عوض کند، پس وقتی به این توجه کردم دفعه ی بعد که با او مسابقه می دهم حتما بیشتر ضربه هایم را به بک هند او میزنم. چون فهمیدم که این ضعیف ترین سمت برای حمله است. و از این موقعیت استفاده می کنم. خب بچه حالا ادامه دهید. خوبه.

دیدید که اندی دقیقا همان ضربه ای که قبلا زد را تکرار کرد ولی او کوتاه تر ضربه زد و مایکل این بار بک هند خوبی زد. پس من باید در ذهنم ثبت کنم که او ضربات کوتاه تر را بهتر میزند و اگر وقت داشته باشد، ضربه بک هند خوبی میزند. خب ببینیم دیگر چه چیزی پیش می آید؟

یک سرویس کوتاه. خب خیلی خوب بود . همه ضربات و سرویس ها کوتاه زده شد. خب چیزی که من دیدم این بود که مایکل کمی از فور هند زدن فرار می کند و وقتی به اندی دقت کردم سرویس های او همین طور کم ارتفاع تر می شوند و اگر دقت کنید اندی در بک هند زدن ضعیف است. چون تکنییکی که استفاده می کند نشان میدهد که بک هندش ضعیف است.

آفرین ضربه خوبی بود. خوبه، مایکل در این دست ضربه ای زد که در واقع بدترین ضربه برای جواب دادن است و خب اندی کمی در عمق و در مرکز زمین بود ولی دیدیم که مایکل ضربه پینچ مناسبی زد و اندی رو گول زد و او برای اینکه زودتر به توپ برسه حرکت کرد به جای اینکه پسینگ شات بزنه. پسینگ شات همیشه بهترین ضربه است. مطمئن باشید هشتاد درصد مواقع تصمیم بهتری است و درصد اشتباه شما را در این موقعیت پایین می آورد و کاری که نباید انجام میدادی این بود که هر دوی شما راکت ها را خیلی پایین می آوردید و این حالت مناسبی نبود. خب حالا راجع به استراتژی هایی حرف می زنیم که باید در مقابل حریفی به کار بروند که تا حالا با او مسابقه نداده اید. شما نمی دانید که تکنیکش چیست و تا به حال بازی او را ندیده اید و نمی دانید که نقاط ضعف و قوتش چه چیزی است. پس الان راجع به استراتژی هایی حرف می زنیم که باید در مقابل این حریف بکار ببریم. اولین نکته در مورد سرویس زدن است پس کاملا به من دقت کنید. اگر اولین بار باشد که با یک حریف بازی میکنم سرویس های متفاوتی میزنم و حرکات را با هم ترکیب می کنم این طوری می توانید در اولین ضربات پنج امتیاز جلو باشید. می توانید پنج سرویس متفاوت بزنید.

خب شروع می کنیم. اولین چیزی که در دست اول مهم است، من سرویس لاب زدم و می خواستم که شروع قوی داشته باشم و باید یادم باشد که قرار است سرویس های متفاوت بزنم. خب دوباره سرویس متفاوتی زدم حالا باید سرویس را جواب بدهم. بهتر است تو سرویس درایو بزنی. ضربه ی خوبی است. کاری که باید در اول بازی مقابل حریفی که نمی شناسید انجام بدهید این است که نباید بگذارید امتیاز بگیرد. می بینید که حریفم بک هند خوبی ندارد و اکثرا ضربات من به گوشه چپ ختم می شوند. خب، نکته مهم وقتی برای اولین بار با حریفتان مسابقه می دهید این است که سرویس ها را متفاوت بزنید و نقاط ضعف حریفتان را پیدا کنید.

خب حالا می خواهم در مورد تکنیک ها حرف بزنم. وقتی میخواهید بازی های حریفتان را نگاه کنید و نقاط ضفش را تشخیص دهید باید به یک سری نکات توجه کنید. اولی ضعف در گرفتن راکت است. تکنیک گرفتن فور هند. این نوع گرفتن مناسب ترین نوع است. مثل اینکه دارید با دسته راکت دست می دهد. برای همین نباید خیلی دسته را فشار دهید و نباید خیلی شل بگیرید که بیفتد. فقط راحت و بدون فشار اضافه آن را در دست بگیرید.

تکنیک گرفتن بک هند. برای بک هند هم دست را می چرخانیم. بهترین کار این است که راکت را به سمت مخالف بگیرید و مثل کشیدن شمشیر از غلاف روبرو. این روش بهترین و استانداردترین بک هند است. همیشه بهترین بازیکن ها تکنیک تعویض راکت از فور هند به بک هند خوبی دارند. فور هند به بک هند.

به این دلیل روی گرفتن صحیح راکت تاکید می کنم که وقتی می خواهید به درستی به توپ ضربه بزنید، باید تکنیک تعویض راکت از بک هند به فور هند را خوب بلد باشید. من می توانم یک بک هند درست بزنم اگر به خوبی و به موقع بتوانم راکت را تعویض کنم. همین طور می توانم فور هند مناسب بزنم البته اگر به درستی دسته راکت را بگیرم.

بک هند زدن درست و تغییر فور هند به بک هند، کاملا مربوط به درست گرفتن راکت است. این کاملا ثابت شده و من برای همین تاکید زیادی دارد. گرفتن راکت در فور هند به این شکل است. یه جورایی راکت را در هوا تاب می دهیم و می چرخانیم و حرکت بعدی واقعا حرکت دادن راکت در هوا است. بعضی اوقات فور هند بلند با آن میزنند و وقت بیشتری برای زدن توپ دارند و راحت تر می توانند حرکت را کنترل کنند. در واقع بازیکن های قدبلندتر بیشتر این کار را می کنند. چون بازو های کشیده تری دارند و با این حرکت می توانید بهترین بهره را از راکت ببرید و جواب های خوبی به سرویس یا ضربه های مختلف بدهید.

نکته بعدی که باید در بازی حریف در آن دقت کنید یک جورایی تکنیک ساده ولی مهمی است. چون آمادگی جسمانی در اسکواش خیلی مهم است و باید دقت کنید حریفتان چه مقدار آمادگی جسمانی دارد. اگر کسی در این رشته ورزشی روی فرم نباشد به راحتی با پسینگ های طولانی در زمین می توانید امتیازهایش را از او بگیرید چون زود خسته می شود و در طول مسابقه به راحتی می توانید امتیاز بگیرید. این سریع ترین و آسان ترین راه شناخت حریفتان است و مطمئن باشید اگر حریف آمادگی جسمانی خوبی نداشته باشد، تفاوت امتیازی زیادی در بازی ایجاد می شود.

نمایش ندادن ادامه مطلب

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *